Strategi Kesantunan Verbal
ü Kesantunan verbal bermaksud kesantunan yang diperlihatkan
secara lisan atau bukan bertulis.
ü Bahasa halus digunakan dengan meluas dalam ungkapan
bertatasusila.
ü Bahasa halus ini digunakan supaya tidak menyinggung
perasaan orang lain semasa berkomunikasi.
ü Penggunaan bahasa halus juga melibatkan intonasi yang
sesuai, iaitu ditandai nada pengucapan yang rendah, lembut, dan sesuai,
walaupun sewaktu menyindir, tidak akan menyinggung perasaan orang lain.
ü Kesantunan dalam berbahasa juga dapat dilihat daripada
penggunaan kata panggilan atau rujukan kehormat yang betul dan sesuai.
ü Kesilapan dalam penggunaan kata panggilan atau rujukan
kehormat boleh menyebabkan seseorang berasa tersinggung dan marah.
ü Dalam Bahasa Melayu, penggunaan kata ganti nama diri
orang berkait rapat dengan bentuk sapaan yang mengambil alih kata ganti nama
untuk memberikan penghormatan atau kemuliaan kepada seseorang.
ü Contohnya, sekiranya seseorang itu pensyarah yang
berpangkat doktor falsafah, adalah menjadi kesilapan besar sekiranya kita
memanggil beliau dengan panggilan encik.
ü Contoh-contoh penggunaan strategi kesantunan verbal yang
terdapat dalam kehidupan masyarakat Malaysia
I.
Strategi
toleransi
II.
Strategi
bertimbang rasa
III.
Strategi
memberi salam
IV.
Strategi
bersopan santun
V.
Strategi
ramah mesra
VI.
Strategi
tidak mementingkan diri sendiri
VII.
Strategi
merendah diri
VIII.
Strategi
berterima kasih
Strategi Kesantunan Nonverbal
v Kesantunan Nonverbal atau bukan verbal merupakan bahasa
komunikasi bukan lisan yang melibatkan isyarat tangan, air muka dan gerakan
badan.
v Kesantunan bukan verbal mampu menggambarkan personaliti,
tujuan, dan status sosial seseorang individu.
v Komunikatif lisan yang disepadukan dengan bahasa tubuh
akan lebih berkesan dan maksud yang disampaikan lebih jelas.
v Gerakan anggota badan kita mampu menyampaikan mesej yang
akan difahami oleh orang lain.
v Contoh :
-gerakan mata ke sana dan ke mari menunjukkan seseorang
itu tidak berminat melihat dan mendengar sesuatu yang disampaikan kepadanya.
v Pergerakan mata dan dahi yang berkerut menunjukkan
seseorang itu berminat tetapi tidak percaya.
v Mimik muka mempunyai pelbagai maksud yang tersirat yang
dapat diterjemahkan maknanya dalam komunikasi bukan lisan.
v Air muka boleh menggambarkan emosi, perasaan, harapan,
menambat hati seseorang atau perasaan kurang senang.
v Dalam interaksi keluarga dalam masyarakat Melayu,
interaksi tidak selalu bergantung kepada pemilihan perkataan dan struktur ayat.
v Dalam masyarakat Melayu, anak-anak sentiasa diajar
menggunakan tangan kanan untuk memegang makanan dan apabila memberi dan
menerima sesuatu.
v Jadi, penggunaan tangan kiri hendaklah dielakkan.
Contoh-contoh penggunaan strategi kesantunan nonverbal yang terdapat dalam
kehidupan masyarakat Malaysia:
1) Strategi toleransi
2) Strategi bertimbang rasa
3) Strategi memberi salam
4) Strategi bersopan santun
5) Strategi ramah mesra
6) Strategi tidak mementingkan diri sendiri
7) Strategi merendah diri
8) Strategi berterima kasih
Strategi Kesantunan Lisan
- Teori kesantunan Brown dan Levinson (1978:1987) telah mengutarakan andaian bahawa setiap individu yang kompeten mempunyai air muka, dan menyedari bahawa individu yang lain juga mempunyai air muka.
- Konsep air muka bermaksud imej diri dan penutur di tempat awam.
- Dalam percakapan seseorang perlu bersikap santun dengan menggunakan kata-kata yang sesuai dengan situasi.
- Tujuannya adalah untuk menjaga air muka seseorang.
- Bahasa atau tindakan yang mengancam kehormatan orang lain haruslah dihindari.
Empat Strategi Kesantunan Lisan Brown& Levinson
1. Strategi Langsung
- Melakukan FTA (perilaku bahasa yang mengancam air muka) untuk menyatakan sesuatu dengan jelas.
- Biasanya digunakan antara teman akrab atau anggota keluarga.
- Contoh: "Ambilkan benda itu"
- Penutur ingin menyampaikan sesuatu dengan cepat dan efektif.
- Biasanya digunakan antara teman akrab atau anggota keluarga
2. Strategi Kesantunan Negatif/ Formal
- Penutur menjaga air muka negatif lawan tutur untuk mempertahankan kebebasan tindakannya.
- Biasa berlaku dalam kalangan orang yang belum dikenali, antara atasan dengan bawahan dan antara orang muda dengan orang yang lebih tua.
- Contoh: " Bolehkah kamu bukakan pintu tu?
3. Strategi Kesantunan Positif/ Keakraban
- Penutur melakukan FTA dengan cara menjaga muka positif pendengar.
- Biasa digunakan antara dua orang teman, kenalan atau pihak-pihak berhubungan akrab.
- Contoh: "Buka pintu ye."
- Dengan bertutur sebegitu, seolah-olah penutur juga mengambil bahagian penyelesaian pekerjaan "membuka pintu"
- Contoh: "Padamkan tulisan tu, sayang."
- Menggunakan panggilan untuk menunjukkan keakraban.
4. Strategi tidak Langsung
- Penutur melakukan FTA secara tidak langsung dengan membiarkan lawan tutur mentafsir tuturannya.
- Digunakan terutama apabila ada ancaman yang lebih serius terhadap air muka lawan tutur.
- Contoh:" Saya tidak suka sangat bercakap dengan kau."
- Pertuturan sebegini terus terang menyampaikan pandangan penutur dan telah mengancam air muka pendengar.
- Orang Melayu akan menggunakan pelbagai startegi semasa berinteraksi. Antara strategi kesantunan yang digunakan ialah: Strategi ikhlas, strategi merendah diri, startegi maaf, strategi penyelesaian, startegi memberi peluang, startegi penghargaan dan pujian, strategi berterima kasih, strategi kiasan, strategi berhemah dan lemah lembut, strategi bersalam dan memperkenalkan diri, strategi kecindan, strategi menyapa, startegi ungkapan.
Strategi Kesantunan Penulisan
- Menurut Brown& Levinson, strategi kesantunan penulisan melibatkan:
1. Membuat andaian bahawa setiap individu :
- mempunyai air muka
- menyedari bahawa individu yang lain juga mmepunyai air muka
2. Air muka terbahagi kepada dua:
- Air muka positif: keinginan individu untuk merasakan bahawa dirinya atau air mukanya dihargai
- Air muka negatif: keinginan individu untuk merasakan hak, kebebasan dan kuasa autonomi terhadap tindakannya.
Empat Strategi Kesantunan Penulisan Brown & Levinson
1. Strategi Langsung
- Melakukan FTA (perilaku bahasa yang mengancam air muka) untuk menyatakan sesuatu dengan jelas.
- Biasanya dalam bentuk perintah dan digunakan antara pihak yang saling mengenal dan rapat, seperti teman/ anggota keluarga.
2. Strategi Kesantunan Negatif/ Formal
- Penutur menjaga air muka negatif lawan tutur untuk mempertahankan kebebasan tindakannya.
- Biasa berlaku dalam kalangan orang yang belum dikenali, anatara atasan dengan bawahan dan antara orang muda dengan orang yang lebih tua.
3. Strategi Kesantunan Positif/ Keakraban
- Penutur melakukan FTA dengan cara menjaga muka positif pendengar.
- Biasa digunakan antara dua orang teman, kenalan atau pihak-pihak yang berhubungan akrab.
4. Strategi Tidak Langsung
- Penutur melakukan FTA secara tidak lansung dengan membiarkan lawan tutur mentafsir tuturannya.
- Digunakan terutama apabila ada ancaman yang lebih serius terhadap air muka lawan tutur.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.