Tuesday 1 September 2015

Isu Kesantunan Masyarakat Malaysia 3: Isu Penyalahgunaan Dadah

Isu Penyalahgunaan Dadah


Isu Penyalahgunaan dadah

Jenis-jenis dadah


  Penyalahgunaan dadah merujuk kepada keadaan menggunakan dadah secara bertentangan dengan kepentingan rawatannya. Penyalahgunaan dadah ini ditakrifkan sebagai satu perlakuan yang tidak berfaedah dan salah di sisi undang-undang. Penggunaan dadah akan menyebabkan seseorang berada dalam keadaan mabuk, khayal, ketagih dan mengalami gangguan tingkah laku, Kebiasaannya, kegiatan ini berlaku di tempat-tempat yang sunyi dan tidak dikunjungi oleh orang ramai.

      Antara faktor yang menyebabkan isu in berlaku ialah faktor jati diri seseorang yang tidak kukuh. Mereka mudah terpengaruh dengan tindakan orang lain malah mereka terikut-ikut dengannya kerana mereka ingin merasai sesuatu yang baharu.. Kegagalan seseorang mengawal nafsu menyebabkan mereka terjebak dalam gejala dadah. Tekanan jiwa yang ada pada diri seseorang juga menyebabkan seseorang itu mengambil keputusan untuk mencuba dadah sebagai medium utama bagi mengurangkan tekanan yang dihadapi. Tekanan yang dialami akibat masalah peribadi, keluarga dan kerja menyebabkan kemurungan seseorang itu berlaku dan seterusnya mendorong seseorang itu menjadikan dadah sebagai teman setia yang dapat membolehkan mereka lupa kepada tekanan yang dihadapi.

     Selain itu, kemunculan media massa juga mendorong gejala ini memuncak dengan drastik. Watak-watak dalam filem yang menghisap dadah menimbulkan rasa ingin cuba dalam diri seseorang. Sesetengah orang cenderung untuk mencuba meniru artis pujaan mereka yang berlakon dalam filem. Kesannya, sikap ingin mencuba dalam diri seseorang tanpa memikirkan kesan buruk akibat tindakan yang diambil menyebabkan mereka terjebak dalam kancah dadah.

   Penyalahgunaan dadah telah meninggalkan kesan terhadap masyarakat dan negara. Antaranya, kerajaan terpaksa menanggung kos yang tinggi akibat penubuhan pusat serenti untuk memulihkan penagih. Pengurusan pusat-pusa serenti ini menelan belanja yang tinggi. Dari aspek yang lain, penagih dadah yang sentiasa berada dalam keadaan khayal atau mabuk menyebabkan produktiviti kerja mereka merosot. Dengan ini, negara kita kehilangan tenaga kerja yang produktif dan ini akan menjejaskan perkembangan ekonomi negara. 

  Di samping itu, gejala penyalahgunaan dadah juga menyebabkan suasana hidup dalam masyarakat menjadi tidak aman dan tenteram kerana terdapatnya kejadian mencuri, merompak dan lain-lain yang dilakukan oleh penagih-penagih yang memerlukan wang untuk membeli dadah. Keadaan ini akan mewujudkan perselisihan faham antara golongan masyarakat akibat mereka sering menuding jari terhadap mereka yang melakukan kegiatan tersebut. Dengan ini, perpaduan, pembangunan dan kemajuan masyarakat akan terjejas.

   Antara langkah untuk mengatasi kegiatan penyalahgunaan dadah ini ialah pihak media massa seharusnya menapis filem-filem mahupun iklan-iklan terdahulu sebelum menayangkannya. Hal ini dapat mengelakkan seseorang individu yang masih tidak tahu membezakan intan daripada kaca terikut-ikut dengan kegiatan negatif yang dijalankan oleh artis-artis pujaan mereka. Media massa juga boleh menyiarkan iklan-iklan tentang kesan menagih dadah untuk memberi kesedaran kepada penonton agar tidak menagih dadah.

     Selain itu, pihak kerajaan dan juga badan bukan kerajaan boleh mengadakan pelbagai program mahupun ceramah untuk memerangi kegiatan penyalahgunaan dadah. Program-program mahupun ceramah yang diadakan mampu memberi kesedaran kepada masyarakat tentang kesan negatif menagih dadah. Misalnya, kerajaan melalui Agensi Antidadah Kebangsaan telah mengadakan Program Intelek Asuhan Rohani (PINTAR) di peringkat sekolah untuk memberi kesedaran kepada pelajat supaya mengamalkan gaya hidup sihat yang bebas daripada dadah. 

   Masalah penagihan dadah juga boleh diatasi dengan tindakan individu itu sendiri. Setiap individu hendaklah mempunyal jati diri yang tinggi agar dapat menangkis apa jua anasir negatif yang datang. Justeru, setiap orang hendaklah memikirkan masa depan mereka dan sentiasa menjauhi sikap ingin mencuba atau merasai najis dadah. Anggapan segelintir orang yang mengatakan bahawa dengan menagih dadah, seseorang itu dapat menghilangkan segala masalahnya hanya merupakan 'khayalan' belaka kerana penggunaan dadah tanpa nasihat doktor boleh menyebabkan kematian dan kesengsaraan.


     Isu penyalahgunaan dadah ini ialah kegiatan yang negatif ini seharusnya diberi perhatian serius oleh pelbagai pihak dan seterusnya mengambil langkah proaktif untuk mengatasi isu ini. Hal ini demikian kerana sekiranya isu ini terus berleluasa, kemajuan negara akan terbantut akibat golongan masyarakat yang terjerumus dalam najis dadah tidak dapat menyumbang tenaga mereka dalam pembangunan mereka bahkan merekalah yang berperanan besar dalam memajukan negara dari aspek politik, ekonomi dan sosial. 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.