Jenis-jenis Peraturan Bahasa
- Menurut Asmah Haji Omar (2002:8), santun bahasa ialah penggunaan bahasa berpadukan peraturan-peraturan tertentu.
- Maknanya apabila seseorang penutur mematuhi peraturan-peraturan yang tertentu itu secara tidak langsung dia telah mangamalkan santun bahasa.
Peraturan berbahasa dibahagikan kepada tiga jenis |
Peraturan linguistik
- menitikberatkan ketepatan bentuk dan binaan bahasa seperti sebutan, intonasi dan nahu.
- sangat dipentingkan dalam hal kepenggunaan bahasa yang bersangkutan dengan urusan rasmi
- menjaga kelancaran dan kesempurnaan sesuatu urusan yang bergantung sepenuhnya terhadap kejelasan mesej atau idea yang mahu disampaikan.
- memastikan hadirin yang terlibat dengan urusan saling memahami jurang komunikasi yang berlaku disebabkan perbezaan dialek atau keragaman bahasa.
Peraturan sosiolinguistik
- menitikberatkan hubungan atau interaksi sosial dalam konteks komunikasi lisan (antara pembicara dengan pendengar) dan komunikasi tulisan (antara penulis dengan pembaca).
- penggunaan kata sapaan yang betul ketika berkomunikasi dalam sesuatu keadaan.
- contoh: penggunaan kata sapaan yang melibatkan kata ganti nama diri sendiri dan orang lain, panggilan hormat yang telah ditetapkan mengikut sistem panggilan dalam masyarakat seperti “tuan” dan “puan” (semasa urusan rasmi).
- kata panggilan yang melibatkan sistem kekeluargaan yang betul sebagai tanda hormat.
- contoh: “pak cik” dan “mak cik”
Peraturan pragmatik
- mencapai matlamat dan tujuan interaksi secara sopan dan berkesan.
- setiap urusan memerlukan penguasaan peraturan pragmatik supaya sesuatu tujuan tercapai dan dalam waktu yang sama kesantunan terpelihara tanpa menyinggung hati orang lain.
- pemilihan kata sesuatu ungkapan atau wacana yang selari dengan tujuan pembicara.
- contoh: wacana berbentuk pemaparan, penghujahan, pembujukan, dan penceritaan.
- Perkara yang harus diambil kira dalam pertuturan:
·Bercakap
perkara yang penting dahulu
·Menilai
pekara yang hendak dikomunikasika sebelum bercakap (bukan semua yang mahu kita
bicarakan adalah mustahak untuk disampaikan).
·Tidak
mencelah percakapan orang lain.
· Tidak
mengulangi perkara yang sama berulang kali.
· Tidak
memuji secara berlebihan.
Jarak sosial
· Jarak
sosial adalah keadaan di mana seseorang atau masyarakat yang berbeza tingkat peradabannya
dengan orang lain atau masyarakat lain meskipun pada dasarnyaberada dalam zaan
atau masa yang sama.
· Sarjana
barat seperti Pitirin A. Sorikin menyatakan pelapisan sosial merupakan
perbezaan penduduk atau masyarakat ke dalam kelas-kelas secara hiraki.
· Dari
sudut yang lain, jarak sosial dinyatakan sebagai perbezaan kelompok-kelompok
masyarakat secara horizontal berdasarkan jarak peradabannya.
· Dalam
peraturan berbahasa pula jarak sosial ialah satu pemisahan sosial yang
benar-benar wujud di antara individu dengan individu, individu dengan kelompok
atau kelompok dengan kelompok
Konteks percakapan
- Menurut Brown dan Yule (1983), menganalisis wacana semestinya menggunakan pendekatan pragmatik untuk memahami pemakaian bahasa.
- Misalnya, penganalisis wacana haruslah mempertimbangkan konteks tempat terdapatnya bahagian sebuah wacana serta perlu mengetahui siapa penutur dan pendengarnya, waktu dan tempat ujaran itu.
- Dalam setiap interaksi verbal selalunya terdapat beberapa faktor yang mengambil peranan dalam sesuatu peristiwa itu, misalnya penutur, pokok percakapan, tempat bicara dan lain-lain.
Ø
Penutur
dan pendengar yang terlibat dalam peristiwa percakapan disebut peserta.
Ø
Berkaitan
dengan peserta, yang perlu diperhatikan adalah latar belakang sosial, budaya
dan lain-lain.
Ø
Mengetahui
latar belakang peserta pada suatu situasi akan memudahkan untuk
menginterpretasikan apa yang hendak dituturkan penuturnya
b.
Topik pembicaraan
Ø
Dengan
mengetahui topik pembicaraan, pendengar akan sangat mudah memahami isi wacana,
sebab topik pembicaraan yang berbeza akan menghasilkan betuk wacana yang
berbeza pula.
Ø
Penutur
dan pendengar menangkap dan memahami makna wacana berdasarkan topik yang sedang
dibicarakan
c.
Latar peristiwa
Ø
Faktor
lain yang mempengaruhi konteks percakapan adalah latar peristiwa.
Ø
Latar
peristiwa mungkin merupakan tempat, keadaan psikologi penutur dan pendengar,
atau semua hal yang melatari terjadinya peristiwa percakapan.
d.
Penghubung
Ø
Penghubung
adalah medium yang digunakan untuk menyampaikan perihal percakapan.
Ø
Untuk
menyampaikan maklumat, seorang penutur dapat menggunakan penghubung dengan
bahasa lisan atau tulisan.
Ø
Ujaran
secara lisan dapat pula dibezakan menjadi ragam resmi dan tidak resmi.
e.
Laras bahasa
Ø
Laras
bahasa yang digunakan juga amat berkaitan dengan konteks percakapan.
Ø
Penutur
dan pendengar harus dapat memilih laras bahasa yang sesuai berdasarkan situasi dan
keadaan serta dapat menjiwai perasaan tentang perkara yang dituturkan.
f.
Bentuk pesanan dan maklumat
Ø
Pesanan
dan maklumat yang hendak disampaikan haruslah tepat, kerana bentuk pesan dan
maklumat bersifat fundamental.
Ø
Pesanan
dan maklumat mungkin tidak sampai kepada pendengar
Ø
Contohnya,
jika pendengarnya bersifat umum dan terdiri daripada pelbagai lapisan
masyarakat maka bentuk pesanan dan maklumat harus juga bersifat umum.
g.
Peristiwa percakapan
Ø
Peristiwa
percakapan ialah peristiwa yang mewadahi kegiatan percakapan.
Ø
Peristiwa
percakapan tersebut dapat menentukan bentuk dan isi wacana yang akan
dihasilkan.
Ø
Contohnya
wacana yang dipersiapkan untuk pidato pasti berbeza bentuk dan isinya dengan
wacana untuk seminar.
Tujuan dan Matlamat
- Tujuan dapat dikaitkan dengan bentuk wacana, iaitu sama ada wacana informatif, wacana khas seperti majlis perasmian, majlis perpisahan atau hiburan.
- Tujuan dan matlamat peraturan percakapan juga berkait rapat dengan latar belakang khalayak seperti ciri-ciri demografi iaitu bangsa atau etnik, agama, budaya, usia, jantina, pendidikan dan kedudukan sosioekonomi.
- Tujuan percakapan perlu selari dengan kekhususan topik yang dibicarakan, seperti bidang ilmiah, bidang industri, bidang pemasaran dan lain-lain.
- Tujuan juga harus bertepatan dengan suasana keadaan seperti tempat berlangsungnya komunikasi, tempoh atau jangka masa, kemudahan yang ada dan kesediaan khalayak.
- Dalam percakapan , kita harus bercakap tentang perkara penting dahulu.
- Perkara yang penting itu mungkin mendatangkan kesan yang mendalam kepada seseorang.
- Masyarakat Melayu amat mementingkan giliran bercakap.
- Masyarakat Melayu akan mendahulukan orang-orang tua semasa dalam perbualan.
- Orang-orang muda hendaklah bercakap selepas orang-orang tua selesai bercakap.
- Berikut adalah beberapa contoh pola penggiliran dengan cara pertanyaan:
·
“Menurut
pandangan kamu bagaimana?”
·
“Mungkin
anda ada yang memiliki gagasan lain?”
·
“Saya
yakin saudara-saudara ada pendapat yang lebih baik.”
·
“Bagaimana
menurut pendapat anda.”
- Berikut adalah aturan giliran bercakap mengikut adab dan tatatertib:
Dalam
keluarga:
·
Ahli
keluarga yang paling tua dan berpengalaman, kebiasaanya datuk dan nenek
·
Ibu dan
bapa
·
Kakak
atau abang yang lebih besar
·
Pihak
yang paling kecil, khususnya adik.
Di
sekolah:
·
Pengetua
atau Guru Besar
·
Penolong
kanan sekolah
·
Ketua
unit atau jabatan
·
Para
pesyarah atau guru
·
Wakil
pelajar, khususnya ketua pengawas sekolah
·
Para
pelajar
Memulakan dan mengakhiri percakapan
Contohnya, mengakhiri percakapan dengan ucapan terima kasih.
Memulakan dan mengakhiri percakapan
- Masyarakat Melayu mementingkan percakapan yang santun.
- Bagi masyarakat Melayu, percakapan yang santun dimulai dengan “Assalamualaikum”
- Bagi masyarakat yang bukan beragama Islam, biasanya akan memulakan percakapan dengan “salam sejahtera”, “selamat pagi”, “hello, apa khabar” dan memberikan kata hormat kepada hadirin, orang-orang yang berpengaruh dan orang yang lebih tua.
- “Terima kasihlah kerana sudi datang”
- “Minta maaflah jika kedatangan kami kali ini mengganggu saudara
Pemilihan
Kata
- Pemilihan kata dan tatacara berbahasa harus sesuai dengan unsur-unsur budaya yang ada dalam sesuatu masyarakat untuk kita berkomunikasi.
- Pemilihan diksi beserta wacana yang sesuai perlu dalam kesantunan berbahasa. Pemilihan unsur bahasa tersebut berbeza sesuai dengan tujuan dan matlamat orang yang sedang berkomunikasi.
Contoh:
-Pemilihan kata menerusi penceritaan memerlukan ayat yang
menarik, kata yang puitis, dan bahasa yang santun agar pembaca terpesona dan
berminat untuk mendengar.
-Pemilihan kata dalam wacana lisan pula lebih cenderung
kepada kata-kata pujian seperti “anda hebat”, “penyampaian tuan memukau
hadirin” dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.